Politická hra

Objevujte svět politiky zábavnou formou!


b27


Předvolební průzkumy


Předvolební průzkumy jsou systematické metody zjišťování volebních preferencí a postojů voličů před volbami. Slouží jako důležitý nástroj nejen pro politické strany a kandidáty při plánování kampaní, ale také pro média a veřejnost jako zdroj informací o aktuálním rozložení politických sil. Průzkumy provádějí specializované agentury pomocí různých metod – telefonické dotazování (CATI), osobní rozhovory (CAPI), online panely (CAWI) nebo kombinace těchto metod. Pro reprezentativnost výsledků je klíčová metodologie výběru respondentů, velikost a struktura vzorku a formulace otázek. Výsledky jsou vždy zatíženy určitou statistickou chybou (obvykle ±2-3 procentní body) a mohou se lišit mezi jednotlivými agenturami. V České republice platí pro média omezení zveřejňování výsledků průzkumů v období tří dnů před volbami a během volebního moratoria. Kromě zjišťování stranických preferencí se průzkumy zaměřují i na další aspekty volebního chování – míru rozhodnutosti voličů, důvěryhodnost kandidátů nebo klíčová témata ovlivňující volební rozhodování.


Otázky:

1. Jaké jsou hlavní metody provádění předvolebních průzkumů a jejich silné a slabé stránky?
2. Jak mohou předvolební průzkumy ovlivnit volební chování a výsledky voleb?
3. Proč se předvolební průzkumy někdy výrazně liší od skutečných volebních výsledků?