Digitální empatie
Digitální empatie je schopnost rozumět emocím a perspektivám ostatních lidí v online prostředí a jednat s nimi laskavě a ohleduplně. Zahrnuje uvědomění si, že za každým profilem nebo komentářem je skutečný člověk s vlastními pocity, a chování se podle toho i v digitálním světě.
Otázky:
1. Proč je empatie v digitálním světě obtížnější než osobně?
Online komunikace postrádá neverbální signály jako mimiku, tón hlasu nebo tělesnou řeč, které pomáhají pochopit emoce druhých. Anonymita nebo vzdálenost může snižovat pocit odpovědnosti za slova. Také rychlost online komunikace často nevyžaduje důkladné zvážení dopadu našich slov na druhé.
2. Jak se projevuje nedostatek digitální empatie?
Nedostatek empatie online se projevuje trollováním, kyberšikanou, nečitelnými nebo urážlivými komentáři, sdílením kompromitujících informací o druhých, ignorováním toho, jak naše online chování ovlivňuje ostatní, nebo obecně chováním, které bychom si osobně nikdy nedovolili.
3. Jak rozvíjet digitální empatii?
Před odesláním zprávy nebo komentáře se zeptejte „Jak by se cítil příjemce?“, představte si osobu za profilem jako skutečného člověka, čtěte zprávy před odesláním a zvažte jejich tón, podporujte ostatní pozitivními komentáři, nahlašujte kyberšikanu místo její ignorace, a pamatujte si zlaté pravidlo: chovejte se online tak, jak byste chtěli, aby se k vám ostatní chovali.