Informační bublina
Informační bublina (anglicky filter bubble) je situace, kdy algoritmy internetových stránek a sociálních sítí nám ukazují pouze informace a názory podobné těm, které už máme. Vzniká tak „bublina“, ve které se pohybujeme a kde se setkáváme pouze s obsahem, který potvrzuje naše současné přesvědčení. To může zúžit náš pohled na svět.
Otázky:
1. Jak vzniká informační bublina?
Informační bublina vzniká, když algoritmy sledují naše chování online a začnou nám ukazovat pouze obsah podobný tomu, co už jsme si prohlíželi nebo s čím jsme souhlasili. Pokud například často čteme články o určitém tématu, algoritmy nám budou nabízet stále více podobných článků a méně různorodých pohledů.
2. Proč může být informační bublina problémem?
V informační bublině můžeme ztratit kontakt s jinými názory a perspektivami. To může vést k tomu, že si myslíme, že všichni lidé smýšlejí stejně jako my, což není pravda. Také nám to může ztížit pochopení složitých problémů, které mají více stran a řešení.
3. Jak se můžeme z informační bubliny dostat?
Můžeme aktivně vyhledávat různorodé zdroje informací, číst zprávy z různých médií a diskutovat s lidmi, kteří mají jiné názory. Také je užitečné někdy používat anonymní režim prohlížeče nebo se odhlásit ze svých účtů, abychom viděli obsah, který není přizpůsobený našim preferencím.