Propaganda
Propaganda je systematické šíření informací, nápadů nebo názorů s cílem ovlivnit veřejné mínění ve prospěch určité skupiny, ideologie nebo zájmu. Často používá emocionální apely (mají vyvolat emoce, většinou pozitivní) a zjednodušuje složité problémy. Propaganda může obsahovat pravdivé informace, ale prezentuje je jednostranně nebo v zavádějícím kontextu.
Otázky:
1. Jak se propaganda liší od obyčejné reklamy?
Reklama se obvykle snaží prodat produkt a je jasně označená jako reklama. Propaganda se snaží ovlivnit politické nebo společenské názory a často se netváří jako reklama. Propaganda také častěji používá emocionální manipulaci a může šířit částečně nepravdivé informace. Cílem propagandy není prodej, ale změna myšlení.
2. Jaké techniky propaganda používá?
Propaganda často používá jednoduché slogany, emotivní obrázky, opakování stejných zpráv, vytváření nepřítele nebo hrdiny, apely na patriotismus nebo strach. Také může používat „bandwagon efekt“ (všichni to dělají, tak to musí být správné) nebo falešné dilema (máte jen dvě možnosti, přitom jich je více).
3. Můžeme se před propagandou úplně ochránit?
Úplně se ochránit je těžké, protože propaganda je kolem nás všude – v reklamách, politických kampaních i zábavě. Nejlepší ochranou je uvědomit si, že propaganda existuje, rozvíjet kritické myšlení, ověřovat informace a být opatrní na emotivní apely. Také pomáhá sledovat různé zdroje informací.