Zaujatost
Zaujatost (anglicky bias) znamená, že někdo nemá objektivní pohled na téma, ale je ovlivněn svými názory, zkušenostmi nebo zájmy. V médiích se zaujatost projevuje tím, že novináři nebo redakce prezentují události jednostranně, vybírají jen určitá fakta nebo interpretují informace ve prospěch svého stanoviska či stanoviska jejich zadavatele (majitele, plátce reklamy atd.) .
Otázky:
1. Jaké druhy zaujatosti v médiích existují?
Politická zaujatost podporuje určité strany nebo ideologie. Komerční zaujatost upřednostňuje zájmy inzerentů nebo vlastníků média. Kulturní zaujatost odráží hodnoty určité skupiny lidí. Potvrzovací zaujatost vede k hledání informací, které potvrzují již existující názory. Také existuje zaujatost vůči senzacím, což vede k preferování dramatických příběhů.
2. Můžou média být úplně objektivní?
Úplná objektivita je velmi těžká, protože každý člověk má své zkušenosti a perspektivu. Novináři ale mohou usilovat o spravedlivost tím, že prezentují různé úhly pohledu, ověřují informace a snaží se minimalizovat vliv svých osobních názorů. Důležité je, aby se o objektivitu aspoň snažili a byli transparentní ohledně svých omezení.
3. Jak rozpoznat zaujatá média?
Zaujatá média často používají emotivní jazyk místo neutrálního, prezentují jen jednu stranu příběhu, ignorují protichůdné důkazy nebo označují opozici negativními výrazy. Také mohou zdůrazňovat některá témata a jiná ignorovat. Užitečné je sledovat více různých médií a porovnávat jejich přístup ke stejným událostem.