Pozitivní třídní klima
Pozitivní třídní klima je atmosféra ve třídě, kde se žáci cítí bezpečně, podporováni, oceňováni a zapojeni do učení. Takové klima snižuje pravděpodobnost šikany a vytváří podmínky, kde všichni žáci mohou prosperovat ve výuce i sociálně. Vyžaduje vědomé úsilí od učitele a účast všech žáků.
Otázky:
1. Jaké jsou známky pozitivního třídního klimatu a jak to vypadá v praxi?
Známky zahrnují žáky mluvící respektujícím způsobem k sobě navzájem i k učiteli, ochotu pomáhat si navzájem s výukou, oslavování individuálních úspěchů bez ponižování, inkluzivní aktivity, jichž se všichni žáci mohou účastnit, otevřenou diskuzi různých myšlenek beze strachu z posměchu, účinné řešení konfliktů, když vzniknou problémy, a obecně pozitivní energii a nadšení pro učení.
2. Jak mohou učitelé vytvořit a udržovat pozitivní třídní klima?
Učitelé můžou stanovit jasná očekávání respektujícího chování, vyvolávat pozitivní interakce se všemi žáky, vytvořit příležitosti pro žáky spolupracovat a podporovat se navzájem, používat pozitivní motivaci spíše než trest, rozpoznat a oslavovat rozmanitost ve třídě, poskytnout více způsobů, jak se žáci můžou účastnit a uspět, řešit šikanu okamžitě, když k ní dojde, a budovat osobní spojení s jednotlivými žáky.
3. Jakou roli hrají žáci při vytváření pozitivního klimatu a co můžou dělat?
Žáci hrají obrovskou roli, protože vytvářejí kulturu vrstevníků ve třídě. Můžou vítat nové žáky, zahrnovat všechny do skupinových aktivit, postavit se proti šikaně, oslavovat úspěchy ostatních, pomáhat pomalejším spolužákům, komunikovat respektujícím způsobem i když nesouhlasí, převzít odpovědnost za své vlastní chování a podporovat pozitivní změny navrhované učitelem. Když většina žáků přijme pozitivní kulturu, stane se soběstačnou a mocnou silou pro dobro.