Pozitivní třídní klima
Pozitivní třídní klima je atmosféra ve třídě, kde se žáci cítí bezpečně, podporováni, oceňováni a zapojeni do učení. Takové klima snižuje pravděpodobnost šikany a vytváří podmínky, kde všichni žáci můžou prosperovat akademicky i sociálně. Vyžaduje vědomé úsilí od učitele a účast všech žáků.
Otázky:
1. Jaké jsou známky pozitivního třídního klimatu a jak to vypadá v praxi?
Známky zahrnují žáky mluvící respektujícím způsobem k sobě navzájem i k učiteli, ochotu pomáhat si navzájem s akademickou prací, oslavování individuálních úspěchů bez ponižování, inkluzivní aktivity, kde se všichni žáci můžou účastnit, otevřenou diskuzi různých myšlenek bez strachu z posměchu, účinné řešení konfliktů, když vzniknou problémy, a obecně pozitivní energii a nadšení pro učení. Žáci se cítí pohodlně podstupovat akademická rizika a žádat o pomoc.
2. Jak můžou učitelé vytvořit a udržovat pozitivní třídní klima?
Učitelé můžou stanovit jasná očekávání respektujícího chování, modelovat pozitivní interakce se všemi žáky, vytvořit příležitosti pro žáky spolupracovat a podporovat se navzájem, používat obnovující praktiky spíše než jen trest, rozpoznat a oslavovat rozmanitost ve třídě, poskytnout více způsobů, jak se žáci můžou účastnit a uspět, řešit šikanu okamžitě, když k ní dojde, a budovat osobní spojení s jednotlivými žáky. Konzistence a spravedlnost jsou klíčové.
3. Jakou roli hrají žáci při vytváření pozitivního klimatu a co můžou dělat?
Žáci hrají obrovskou roli, protože vytvářejí kulturu vrstevníků ve třídě. Můžou vítat nové žáky, zahrnovat všechny do skupinových aktivit, postavit se proti šikaně, oslavovat úspěchy ostatních, pomáhat bojujícím spolužákům, komunikovat respektujícím způsobem i když nesouhlasí, převzít odpovědnost za své vlastní chování a podporovat pozitivní změny navrhované učitelem. Když většina žáků přijme pozitivní kulturu, stane se soběstačnou a mocnou silou pro dobro.